Nieuw digitaal en duurzaam reclamebord bij AZSV.

juni 12, 2020

Bronfoto: Aalten Vooruit

Een immens reclamebord dat ook dienst doet als zonnepaneel en als klap op de vuurpijl stikstof uit de lucht haalt. Het hangt sinds woensdag bij de Aaltense voetbalclub AZSV.

,,Je moet creatief zijn in tijden van corona”, lacht AZSV-voorzitter Patrick Frenken als hij het enorme reclamebord (18 meter breed, 1,35 hoog) op het hoofdveld van zaterdaghoofdklasser AZSV bedient.

Hij toont eerst de LED-reclame, maar als Frenken aan de knoppen draait komen er zonnepanelen tevoorschijn. ,,En als de zon weg is, draait het bord automatisch naar weer een andere stand en wordt de stikstof gereduceerd. We zijn de eerste club in de regio met zo’n bord. Er zijn er slechts een stuk of tien in Nederland.”

,,Het mooie is dat we op deze manier gratis geld verdienen”, zegt Hanno Jansen. De voormalig penningmeester van AZSV is tegenwoordig bestuurslid van stichting Villekamp, die over de geprivatiseerde accommodatie van de Aaltense club gaat. ,,Ik kwam een tijd geleden in gesprek met Egbert-Jan Rots, de hoofdsponsor van de club. Hij wees me op het bedrijf Softs waarmee hij in Wageningen een duurzame sporthal had gebouwd.”

Jansen zocht contact met het bedrijf in Rotterdam. ,,Ik ben er niet vies van om op een nette manier geld voor de club te verdienen, maar dacht als Achterhoeker wel: ‘Eerst zien, dan geloven’. Maar het is echt een prima verdienmodel én je werkt aan de duurzaamheid. Dat komt ook omdat dit van subsidies aan elkaar hangt.”

Zes dagen in de week is het reclamebord er vooral voor de duurzaamheid. Van zondag tot en met vrijdag wekken de panelen zonne-energie op. Gaat de zon onder, dan draait het apparaat een slag en wordt stikstof uit de lucht gehaald. ,,Dat levert AZSV minimaal 6.000 euro per jaar op”, zegt Jansen.

Adverteerders

Dat bedrag kan nog een stuk hoger worden als landelijke adverteerders op zaterdag – de wedstrijddag – op het LED-bord verschijnen. Jansen: ,,Het grote bord in het midden is LED-reclame. Om de tien seconden verschijnt daar een andere adverteerder. Het is de bedoeling dat daarop zowel landelijke als regionale bedrijven adverteren. Die kunnen zich wekelijks tot donderdagmiddag melden met hun reclameboodschap, die elke keer anders kan zijn. Hoe meer landelijke reclame-uitingen, hoe meer AZSV er aan overhoudt. Op de panelen links en rechts naast het LED-gedeelte komen vaste adverteerders.”

AZSV mag de opbrengst niet overal aan uitgeven. ,,Dus niet om spelers vergoedingen te geven of trainers te betalen”, zegt Jansen. ,,Het geld moet geïnvesteerd worden in duurzame projecten. Bijvoorbeeld in de verbouwing van onze accommodatie of het plaatsen van LED-lampen op een van de velden. Maar dat is geen enkel probleem, want we hebben nog voldoende plannen. Door het coronavirus zijn we veel geld misgelopen en stellen we een verbouwing deze zomer uit.”

Als het aan Jansen ligt, komt er bij AZSV snel nog zo’n reclamebord. Tussen de velden 4 en 5, met zicht op de Hamelandroute. ,,Hetzelfde principe, maar dan met reclame richting de grote weg, zodat automobilisten die zien. Dat levert nog veel meer op.”

AZSV is de eerste voetbalclub in de wijde omtrek met dit soort reclamebord. ,,Vast niet de laatste”, denkt Jansen. ,,Al wil Softs ze vanwege de reclameboodschappen alleen plaatsten bij clubs met duizend leden of meer.”

Voor informatie als huidige of toekomstige Sponsor kunt u contact opnemen met onze Sponsorcommissie, zie info Sponsoring!

Bronvermelding; De Gelderlander